Beretningen vil igen i år give en status på arbejdet og forskellige problemstillinger, der har været i det forgangne år. Derudover vil den forsøge at give et overblik over de udfordringer der vil være i denne
sæson.
SALG-KØB-VENTELISTE
Der blev sidste år solgt 15 kolonihaver, og jeg vil her endnu engang byde de nye velkommen i vores fællesskab.
I sidste års beretning fortalte
jeg en del om den ændrede salgsprocedure, som har gjort det til en omstændig sag at sælge kolonihaver. Kravene er ikke blevet mindre i det forgangne år, hverken for bestyrelsen eller vurderingsudvalget.
Vi oplever også,
at forventningerne fra køberne er meget store. Køberne ved ofte mere om at købe fast ejendom end om at købe kolonihave - og de forventer nogle gange at formanden agerer som en ejendomsmægler og at vurderingsrapporten kan sammenlignes
med en tilstandsrapport. Det er imidlertid mere end vi kan og skal honorere. Vi er en valgt bestyrelse og formidler ikke salg af kolonihaver på markedsvilkår. Vi er en forening og her gælder særlige regler, som er fastlagt af Kolonihaveforbundet.
Ikke desto mindre er det selvfølgelig vigtigt, at havesalget går korrekt til og alle regler bliver overholdt.
Derfor vil pjecen “vejledning om køb og salg af kolonihaver”, der bliver udleveret når købs-
og salgsdokumenterne underskrives, også få en mere fremtrædende placering på vores hjemmeside - og fremover blive sendt ud til ventelisten. Denne pjece vil give svar på mange af spørgsmålene man måtte have.
Vi har i dag omkring 90 på venteliste. Vi administrerer den på den måde, at alle via mail bliver inviteret til fremvisninger i forbindelse med at en have sættes til salg. Det fungerer godt og jeg har også indtryk af, at de
nye haveejere har været tilfredse med denne proces, som giver dem mulighed for at se nogle forskellige haver inden de bestemmer sig. Til langt de fleste haver har der været 5-10 interesserede købere efter fremvisningerne.
Mange af
dem, som skriver sig på venteliste, har forinden studeret vores hjemmeside grundigt. Den har i gennemsnit haft knap 500 unikke besøgende om ugen gennem det sidste år - med størst aktivitet fra marts til november - og det er flot.
Det er et billede af, at vi også på det felt er en aktiv og levende haveforening.
Vi tilstræber da også hele tiden at få videregivet nødvendig information så hurtig som muligt gennem opdateringer på hjemmesiden.
VORES NÆROMRÅDE
En del af Vesterleds popularitet bunder måske i, at vi er blevet en meget bynær kolonihave. Byen rykker i hvert fald nærmere til os og rundt om os – og byens grønne
områder bliver trængt tilbage.
Det har vi senest oplevet omkring den grønne kile, hvor Systematic vil opføre et højhus ovenpå den eksisterende bygning på Søren Frichs Vej ved starten af Brabrandstien.
Inden sidste års generalforsamling havde vi sammen med over 300 andre i lokalområdet fremsendt haveforeningens første indsigelse mod dette byggeri. Disse indsigelser blev dog ikke taget alvorlige af kommune og forvaltning, der igen fremsendte
lokalplanforslaget med en ny indsigelsesperiode.
Følgende citater er uddrag af den indsigelse vi i september måned sendte, på vegne af haveforeningen:
“Den grønne kile i Ådalen er et åndehul
og et bevaringsværdigt naturområde for mange beboere i Århus kommune - og bliver da også fremhævet som en begrundelse for at erhverve sig en kolonihave i HF Vesterled.
Vi ønsker ikke at bremse en byudvikling
- men at projektet bliver gentænkt, så der også tages højde for, og laves handleplan for, den ekstra trafik og behov for parkering der bliver i vores område. Der bliver bygget meget og tæt på området langs Søren
Frichs Vej til Åbyvej / Lokesvej - og "helt op i vores baghave", tæt på vores kolonihaver. Dette vil betyde flere beboere i området og øget pres på veje og parkeringsbehov.
Den øgede trafik og pres
på veje og p-pladser i vores område vil være en øget miljømæssig belastning.”
Citat slut
På trods af denne og mange flere indsigelser, alternative forslag, demonstrationer, underskriftsindsamlinger,
borgermøder og andre protester i lokalområdet og på rådhuspladsen, blev forslaget til lokalplan 1066 med stort flertal stemt igennem i byrådssalen onsdag i sidste uge.
Jeg vil gerne takke alle jer, der har været
aktive i borgermøder, protester og fremsendelse af indsigelser.
Nu kan vi se frem til et højhus på 58 meter i vores nærområde, der sammen med den igangværende og planlagte tætte bebyggelse fra Godsbanen til
området ved den tidligere fragtmandscentral, vil ændre vores nærområde markant.
Jeg synes det er voldsomt og trist, at byrådet ikke lytter mere til borgerne i byen. Vi skal selvfølgelig ikke være imod enhver
udvikling og forandring, men ønsker vi en fortætning af bebyggelserne i vores nærområde?
Vi vil til stadighed aktivt værne om den grønne kile langs Brabrandstien og området omkring vores kolonihaver i Åbrinken,
Fritiden, Bakkevang og Vesterled.
Den nye massive bebyggelse på den tidligere fragtmandscentral har allerede nu betydet pres på vejene her omkring for at finde p-pladser - til stor gene for haveejerne i Fritiden. Og med den fortsatte bebyggelse
langs Søren Frichs Vej, kan vi da kun frygte at presset på p-pladser også vil ramme os, og udfordre adgangen til Vesterled.
KLOAKERING & VAND
Kloakering har stået højt på dagsordenen
hele sidste år og har præget bestyrelsens arbejde på flere måder.
Vi har blandt andet haft stor fokus på opdatering af vores medlemslister. I dag har vi mail-adresser på 137 kolonihaver ud af 142 - og det må
siges at være rigtig flot. Når vi samtidig tænker på, at vi har telefonnumre på alle, giver det os det bedste udgangspunkt, når der skal videreformidles vigtig information. Det er fortsat vigtigt, at vi får informationerne,
når I får nyt telefonnummer eller mailadresse, ligesom det selvfølgelig er vigtigt, at I husker at melde flytning.
I forbindelse med kloakering har der været et ønske om fremtidssikring af vores vand. Vi har afholdt 2
ekstraordinære generalforsamlinger om spørgsmålet, begge med 100 % opbakning, hvilket viste at vi alle ønsker dette.
Vi har også alle været inviteret til informationsmøde med kommunen, Envidan og Danjord
omkring kloakering. Her blev det lovet, at vi blev kontaktet hver især fra i løbet af september måned, men flere blev dog først kontaktet i december, januar og februar måned.
I bestyrelsen har vi haft mange diskussioner
om mange spørgsmål, og udgangspunktet har altid været at finde ud af, hvilke modeller der vil være bedst for os alle.
Kennert vil efter denne beretning give en grundigere orientering om bestyrelsens arbejde med kloakerings-
og vandprojekt og de aftaler der er indgået med Danjord herom.
Mange har også spurgt, om vi ikke kunne få løst de voksende problemer med overfladevand, som resulterer i hullede veje og oversvømmede haver, i forbindelse
med kloakeringen.
Vi har altid været klar over, at det i henhold til lejekontrakten mellem Kolonihaveforbundet og Århus kommune, er de enkelte haveforeninger der har udgifterne til bl.a. drænløsninger - og at disse skal løses
inde på egen matrikel. Alligevel blev vi af Henning Skaarup, der er repræsentant for kommunen, opfordret til at indtænke drænløsninger samtidig med kloakering - hvor kommunen ville være behjælpelig med løsningen
og noget af finansieringen.
Dette gik vi konstruktivt ind i, gennem snakke med berørte haveejere og diskussioner i bestyrelsen og udarbejdelse af konkrete forslag til løsning. Efterfølgende havde vi et positivt møde i fælleshuset
i november måned med både Danjord, Envidan og Henning Skaarup. Vi blev derefter indkaldt til møde nogle få dage før jul, hvor vi blev præsenteret for den berømte “vending på en tallerken”, da Aarhus
Vand gav afslag på løsning - og vi blev nødt til at trække vores forslag tilbage.
Hvis man følger lidt med i debatten i Århus Stiftstidende omkring de stigende problemer med overfladevand i kommunen, kan vi jo
godt se, at Aarhus Vand ikke må imødekomme vores ønske om at få lov til at lede vand i regnvandskloak. Men problemet er stigende, og vi kan kun håbe, at kommunen ad åre får udarbejdet nogle løsninger, som
også kommer os til gode. Men her og nu er der desværre ikke udsigt til en løsning. Og så bliver det jo spændende at se, hvor meget kloakering af området vil betyde i forhold til overfladevandet.
HELÅRSBEBOELSE
Som I jo alle ved, er kloakeringen af kolonihaver besluttet af Århus Kommune. Der er vist ingen tvivl om, at det også vil gøre kolonihaverne endnu mere attraktive. Spørgsmålet er måske også, hvad Århus Kommune
egentlig vil bruge det til.
I hvert fald kunne vi i fredags læse i Jyllands-Posten, at Henning Skaarup som er projektleder for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, udtaler, at “der indenfor de seneste år har været en stigende
tendens til helårsbeboelse i kolonihaver … og det er særligt udbredt i 6 haveforeninger”.
Helårsbeboelse er i henhold til kolonihaveloven og vores lejekontrakt med Århus kommune ikke tilladt - og er da heller ikke
et billede de omtalte haveforeninger, eller vores egen haveforening, genkender som en stigende tendens. Det, at Henning Skaarup som kommunens repræsentant udtaler sådan, vil skabe et negativt og forkert billede i offentligheden, der yderligere
vil presse os, ikke kun fra kommunen, men også fra de villaejere i vores nærområder, der betaler en høj ejendomsskat og grundskyld for helårsbeboelse. At en sådan udtalelse vil få denne konsekvens burde kommunens
repræsentant have vidst.
Hvad er kommunens hensigt? Er det et forsøg på at presse kolonihaveforbundet for indgåelse af ny lejekontrakt, eller for på sigt at sætte havelejen op? Vi ved det ikke, men vi ved at Aarhus
Kommune arbejder med en ny såkaldt kolonihave handleplan.
Derfor skal vi alle bare vide, at vores individuelle handlinger, hvad enten det er helårsbeboelse eller overbebyggelse, kan få en mærkbar konsekvens for os alle. Vi skal
kort sagt alle tænke os om.
Vi vil fortsat værne om kolonihave-ånden, der gennem et helt århundrede har sikret muligheden for leje af et lille stykke jord til billige penge.
Derfor ønsker vi at få etableret
et større samarbejde mellem haveforeningerne i Åbyen (her tænkes på Åbrinken, Fritiden, Bakkevang og Vesterled) - for på denne måde at stå stærkere i kampen for at bevare vores grønne attraktive
kolonihaveområder og for at kunne stå samlet overfor fremtidige udfordringer fra Århus kommune.
KREDSEN
Der har gennem det sidste år været flere aktiviteter og møder i kolonihaveforbundets
Århuskreds. Forrige år fik vi ny formand og sidste år ny kasserer. Forandringens vinde begynder så småt at blæse, også her. På den seneste generalforsamling i kredsen blev der vedtaget flere gode forslag - bl.a.
forslag der vil styrke demokratiet. Fremover er møder og generalforsamlinger i kredsen ikke kun forbeholdt bestyrelsesmedlemmer, men andre interesserede kolonister kan også repræsentere foreningen - selvfølgelig op til det antal vi
må sende. Der skal dog minimum deltage et bestyrelsesmedlem.
Kredsen og flere foreninger har også været involveret i diskussionerne om kommunens udkast til kolonihave handleplan. Teknik og Miljø har udsendt høringsmateriale
og der har været nedsat nogle arbejdsgrupper. Tidsfristen for at afgive høringssvar er blevet udsat et par gange, og den endelige dato er nu den 1. april. Her har alle haveejere mulighed for at sende svar ind - og høringsmaterialet kan
læses inde på vores hjemmeside. Høringsmaterialet skal efterfølgende danne grundlag for den kolonihave plan, som på et tidspunkt skal vedtages i byrådet.
FORSIKRING
Kolonihaveforbundet
har forhandlet en forsikringsaftale med Alm Brand, som alle kolonihaveejere kan benytte sig af ved tilmelding gennem haveforeningerne. Sidste år opdagede vi tilfældigt, at kravene til hvor mange kolonihaver der skulle være tilsluttet, var
sat ned fra 50% til mindst 10 haver i en forening. Derfor besluttede vi i bestyrelsen at igangsætte en tilmelding hertil. Og jeg vil her gerne takke Jannie og Tina der, i samarbejde med Jesper fra bestyrelsen har arbejdet med at få kontaktet flest
mulige haver.
Der blev tilmeldt 25 kolonihaver til den fælles forsikring pr. 1. januar i år. Vi havde i bestyrelsen forventet, at der ville ske en individuel opkrævning af forsikringspræmie, men erfarede i februar måned
i år, at haveforeningen fik en samlet opkrævning til betaling. Vi har dermed lagt pengene ud, og regningen vil blive fordelt til de 25 haver og pålagt den kommende haveleje, der skal betales 1.april.
Vi vil i bestyrelsen forsøge
at få fremtidige opkrævninger sendt til de enkelte haveejere direkte fra forsikringsselskabet. Vi har valgt Jesper som tovholder på forsikringsspørgsmål - og som haveforeningens kontaktperson til forsikringsmægleren. Men
hvis du får brug for hjælp fra forsikringen, skal du selv tage kontakt hertil, som beskrevet i det udsendte materiale.
KOLONIHAVELIV - FÆLLESARBEJDE
Traditionen tro blev der også sidste år
afviklet fællesarbejde, der afsluttedes med samvær ved fælleshuset. Det er en hyggelig måde, at møde sine naboer på, og snakken går lystigt, samtidig med at der bliver luget ukrudt på vores fællesområder.
Noget tyder dog på, at det i år vil være svært at få afviklet fællesarbejdet som vi plejer, på grund af kloakeringen. Bestyrelsen vil løbende tage bestik af situationen, men vi forestiller os, at hvis vi
ikke kan luge så meget i år, kan vi i stedet bruge nogle kræfter på vedligeholdelse og renovering af fælleshuset.
KOLONIHAVELIV - FEST M.M.
Også sidste år blev der afholdt både
sommerfest og bankospil i vores store lejede festtelt, der var stillet op ved Fælleshuset. Begge aktiviteter blev igen store arrangementer, der samlede mange haveejere fra Vesterled og venner fra Bakkevang og Fritiden.
Jeg vil her gerne benytte
lejligheden til at takke festudvalget, banko-udvalget og frivillige hjælpere, for det store arbejde I har lagt i arrangementerne - både i planlægning, forberedelse, afvikling og oprydning. Vi har i bestyrelsen lagt op til, at der også
i år vil blive et festligt arrangement og bankospil - og der er afsat beløb til det i budgettet.
Men kloakeringen betyder nok, at vi bliver nødt til at tænke på anderledes arrangementer, ud fra de muligheder vi har. Det
er jo nogle gange også sundt at blive tvunget til at tænke på andre måder at gøre ting på, og det kan være inspirerende.
Der har også sidste år været andre aktiviteter såsom planteauktioner,
Skt. Hans og høstfest. Arrangementer der samler interesserede haveejere fra både Fritiden, Bakkevang og Vesterled. Jeg vil også her takke de frivillige der har lagt arbejde i at få arrangementerne planlagt og afviklet.
Samtidig
vil jeg gerne slå et slag for, at alle er velkommen til at komme med forslag, tage initiativer i forhold til forskellige typer af aktiviteter - hvad enten det er for børn eller voksne - og være tovholder for arrangementerne. Og vi vil også
gerne støtte økonomisk - efter ansøgning selvfølgelig. Og hvis flere har lyst til at deltage i nogle af eksisterende arrangementer vil det også være dejligt.
Vi ved allerede nu, at Lene og Irene, som har stået
for samarbejdet med Bakkevang, ikke kan fortsætte i år. Jeg håber, at der er nogle nye aktive medlemmer, som har lyst til at tage handsken op, så vi fortsat kan afholde fælles Skt. Hans og høstfest. Hvis nogen af jer, som
sidder her, vil være med, så kontakt gerne bestyrelsen.
Aktivitetskalenderen for 2018 vil blive udarbejdet på det førstkommende bestyrelsesmøde den 25. april - og vil herefter blive udsendt til alle mail-adresser, ligesom
den vil blive lagt på hjemmesiden og opslag ved fælleshuset. Først når denne kalender er lavet, vil der være mulighed for at leje fælleshuset i weekender der er ledige.
BESTYRELSEN - AFSLUTNING
Jeg vil slutte med at takke bestyrelsen for det gode samarbejde i året der er gået. Som bekendt udvidede vi sidste år bestyrelsen til 7 medlemmer - og det har været godt. Samtidig har også begge vores to suppleanter deltaget
aktivt i arbejdet.
Lene har som bekendt meddelt, at hun ikke genopstiller som kasserer, da hende og Lasse har truffet den svære beslutning at sælge deres kolonihave i år.
Økonomiudvalget har udarbejdet en arbejds- og
opgavebeskrivelse for kassereren, som efterfølgende er godkendt af bestyrelsen. Den er efterfølgende sendt ud på mail til alle, og vi håber, at den vil medvirke til, at vi i aften får valgt en ny kasserer. Som bekendt lægger
vi samtidig op til, at vi skal hyre en bogholder til at bogføre regnskabet. Dette foreslår vi i erkendelse af, at kassererjobbet indtil nu har været en endog meget stor post.
Hvis der ikke i dag bliver valgt en ny kasserer, vil der
senere blive indkaldt til en ekstraordinær generalforsamling med dette punkt på dagsordenen, og Lene vil indtil da fungere som kasserer.
Vi håber alle at frosten snart forsvinder, og foråret for alvor kan melde sin ankomst. Når
der åbnes for vandet på lørdag vil der igen i år blive et arrangement i fælleshuset med rundstykker og standerhejsning. Vi skal have vores eget grønne kolonihaveflag op - så flagstangen ikke igen bliver indtaget
af Danjord, som vi oplevede for en uge siden. Deres flag blev dog hurtigt taget ned igen, da vi henvendte os.
I det hele taget er der ikke tvivl om, at Danjord vil fylde meget i vores haveforening i år, hvor de gør brug af næsten
alle vores p-pladser til deres mandskabsvogne, materiel, arbejdsredskaber og maskiner. Det er vigtigt at vi tager godt imod dem, og giver dem den nødvendige plads til deres arbejde - selvom det vil betyde at vores normale adgangsveje til kolonihaven
i perioder vil blive anderledes. Vi skal formentlig i det meste af sæsonen finde anden parkering til vores biler. Men jeg vil opfordre til at vi alle tager det med et godt humør.
Med disse ord vil jeg afslutte beretningen, med håb
om en god debat.
Tak for ordet.
På vegne af bestyrelsen
Jan Ahrendt